De ultieme GA4 checklist

Leestijd 2 min

1. Activeer de juiste gegevensstream

Normaal gezien maakte Google Analytics intussen zelf de gegevensstream aan om data te verzamelen op je website. Dit is de eerste stap om data bij te houden in GA4. Kijk dus zeker eens na of dit inderdaad al in orde is.

2. Implementeer de ID op de website via Google Tag Manager

Deze metings-ID kun je in Google Analytics 4 terugvinden door bij ‘Gegevensstreams’ op de stream van je website te klikken.

3. Activeer Google signals

Google signals is interessant als je bijvoorbeeld aan remarketing wilt doen. Je kan er het gedrag van ingelogde Google gebruikers mee volgen, en dit over meerdere apparaten en browsers heen.

4. Filter intern verkeer uit

Intern verkeer kan je data flink vertekenen. Om dit te voorkomen, definieer je het intern verkeer aan de hand van hun IP-adressen, waarna je dit intern verkeer als filter instelt.

5. Stel in de property je tijdzone en valuta correct in

Zo weet je zeker dat deze gegevens in je rapportage accuraat zijn.

6. Pas de “Bewaring van gebeurtenisgegevens” aan

Standaard wordt de data van de property maar 2 maanden bewaard, maar dat is natuurlijk erg kort als je de verzamelde data wilt vergelijken. Gelukkig kan je dit aanpassen naar 14 maanden.

7. Vergeet Google Ads niet te koppelen

Zo kan je nog meer inzicht vergaren in je Google Ads-campagnes en bijvoorbeeld je Google Analytics 4-conversies importeren in Google Ads.

8. Zet verbeterde metingen aan in je gegevensstream

De verbeterde meting is een handig hulpmiddel van Google Analytics 4. Door deze functie in te stellen, kun je automatisch bepaalde interacties op je website of platform meten, zonder iets te gaan wijzigen in de code van de website.

9. Markeer de belangrijkste events als conversies

Zo kan je in de rapportage het onderscheid zien tussen de conversies (doelen) en de events (bepaalde acties) die op je site plaatsvinden.

Op zoek naar advies voor jouw marketing?

Contacteer ons

Let’s
—talk!

Mis nooit meer een update van Dynamate!

Ben je klaar om je kennis voortdurend te verrijken of op zoek naar hulp van onze digitale experts? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste inspirerende inzichten, praktische tips en exclusieve uitnodigingen voor onze webinars en events.